Furlan

Tiliment, incuintri di comunitâts

di Gotart Mitri

Lis dôs rivis dal Tiliment a son simpri stadis ocasion di scambis, di relazions e ancje di barufis pai confins dai passons comugnâi. Vie pai secui lis comunitâts a jerin ancje stadis sot di une stesse diocesi e fintremai al 1818 lis comunitât di Rivis, di Turide, di Redicic e la part a soreli a mont di Grions a jerin sot la diocesi di Concuardie.
Aghe che no à impedît lis frecuentazions di zovins, di migrazion di fameis. Cussì l’antropologjie nus jude e nus dîs ch’i vin stes toponims (Poç, Grediscje, San Lurinç, San Martin …) e ancje cognons come Borgo, Pagnucco, Mitri, Truant … . Purpûr chest messedament nol à interessât la lenghe parvie che ogni comunitât e à mantignût la sô variant: jessude finâl feminîl in a, di là da l’aghe (cjasa, fuea, puarta …), verp andare di là cun zî, di ca i vin lâ.
Poben chestis comunitâts a àn pensât di incuintrâsi, di fâ une cjaminade come pelegrins, scjavaçant il Tiliment par cjatâsi o ricjatâsi, par tirâ jù rapârs intune condivision ch’a va indaûr tal timp. E alore, ai 9 di Avost une sessantine di parochians di S. Lurinç, Darzin e San Martin dal Tiliment si son metûts di buinore tal fresc in viaç par la grave sute e i parochians di Rivis e di Turide ju àn spietâts sul rapâr di ca. Si à vût môt di cjoli alc insieme intant dai salûts dai rapresentants dai Comuns di San Martin e di Sedean e dai rispetîfs plevans.
Podopo la “carovane” si è spostade ta la glesie di San Jaroni di Rivis, dulà che in curt e je stade spiegade la storie e il significât e il sens da lis pituris dentri e da lis tradizions che a jerin comunis a lis nestris comunitâts. Si à vût moments di riflession cun leturis di San Francesc e la scolte di cjants dedicâts a la Madone.
No si à podût fâ di mancul di rivâ fin a Turide, dulà che ancje chi e je stade spiegade la storie da la glesie parochiâl e da lis sôs pituris.
Prin che il cjalt al diventàs insopuartabil e dopo un altri moment di convivialitât, lis comunitâts dai pelegrins, che a àn cetant preseât cheste esperienze di fraternitât, di storie e di culture, a àn cjapât il troi par tornâ indaûr.

EVENTI DI OGGI

Villa Manin, Passariano di Codroipo
Renzo Tubaro. Intonare la realtà
Villa Valetudine, Via Codroipo 25, Camino al Tagliamento
Ricordo di un pittore friulano
Villa Valetudine, Via Codroipo 25, Camino al Tagliamento, 10.00 - 17.00 ogni giorno - anche sabato e domenica, previo appuntamento
Mostra Andrea Lazzarotto
Oratorio, Codroipo, 20:30
Serate Teologiche d’Avvento 2025
Villa Bellavitis, Lestizza
Mostra
Teatro Benois De Cecco, Codroipo, 20:30
I amîs di Agnul di Spere
Centro Culturale Ottagono, Codroipo, 20:45
SUNS Europe
SEGNALA EVENTO
GALLERY
INFO UTILI
RIVISTA STAMPATA
Ultimo aggiornamento: 05/12/2025 08:09